भुवन वर्मा, बिलासपुर 08 जून 2020

बिलासपुर। अरपा बैराज निर्माण और रिवर व्यू रोड के लिए अरपा नदी किनारे तिलक नगर में मौजूद मकानों को तोड़ने का काम सोमवार को शुरू किया गया। यहां करीब 129 मकान टूटेंगे। पिछले 2 दिनों से इन परिवारों को यहां से हटा कर सरकंडा इमली भांठा अटल आवास में बसाने की कोशिश जारी है। इसे लेकर एक तरफ नागरिकों का विरोध है तो वही इस मुद्दे पर विपक्ष कांग्रेस को घेरने की तैयारी करती नजर आ रही है। यहां तक कि बिलासपुर विधायक शैलेश पांडे ने भी कलेक्टर को पत्र लिखकर विस्थापित परिवारों को राहत देने की मांग की है। तो वही बिलासपुर सांसद के नेतृत्व में सोमवार को कलेक्टर को ज्ञापन भी सौंपा गया, जिसमें कोरोना संकट काल में इन्हें विस्थापित नहीं करने की बात कही। जब अतिक्रमण दस्ता यहां पहुंचा तो इसका विरोध करने पार्षद राजेश सिंह भी पहुंच गए जिन्हें पुलिस ने वहां से हटाकर कई घंटों तक तोरवा थाने में बिठा कर रखा। अरपा नदी में दो बैराज बनने वाले हैं। इससे पहले अरपा नदी में गिरने वाले नालों के पानी को सुरक्षित बाहर निकालने के लिए दोनों तटों पर नाला निर्माण किया जाएगा। साथ ही तिलक नगर से पचरी घाट तक रिवर व्यू रोड का निर्माण किया जाएगा। इसके लिए अरपा तट पर मौजूद करीब 500 मकान तोड़े जाएंगे । इसकी शुरुआत तिलक नगर के 129 मकानों के साथ हुई। 35 कब्जा धारियों ने स्वेच्छा से मकान खाली कर दिया लेकिन शेष कब्जा धारियों को भी जिला प्रशासन ने खाली कराते हुए सोमवार से ही मकानों को तोड़ने का काम आरंभ कर दिया ।यहां कई कच्चे और पक्के मकान बने हुए हैं लेकिन स्थानीय नागरिक मकानों को छोड़ने के लिए तैयार नहीं हो रहै।

वे इसी स्थान पर नए मकान देने की मांग कर रहे हैं, साथ ही दावा किया जा रहा है कि उन्हें इसकी जानकारी दो दिन पहले ही दी गई है। विरोध कर रहे लोगों को नियंत्रित करने सोमवार को नगर निगम के अमले के साथ बड़ी संख्या में पुलिस भी पहुंची, जहां मुनादी कर लोगों को मकान खाली करने को कहा गया। भारतीय जनता पार्टी के अलावा पूर्व मुख्यमंत्री रमन सिंह भी इस कार्यवाही का विरोध करके देखे जा रहे हैं, लेकिन बिलासपुर में अरपा नदी को पुनर्जीवित करने के लिए प्रशासन ने किसी भी कीमत पर योजना को सफल बनाने की तैयारी कर ली है। इसलिए राजनीतिक दबावों से परे प्रशासनिक गतिविधि आरंभ कर दी गई और सोमवार से यहां रहने वाले परिवारों को शिफ्ट करने का काम शुरू कर दिया गया। लोग बे मन से ही मकान खाली कर जाते नजर आए।

इस दौरान कुछ लोगों ने हंगामा भी मचाया । यहां कच्चे मकानों के साथ कुछ दो मंजिला बेहद आलीशान मकान भी है जो योजना की जद में आ रहे हैं, इसलिए इन्हें भी तोड़ा जाना है, जिसके मकान मालिक मुआवजे की मांग कर रहे हैं। प्रशासनिक अधिकारियों ने बताया तो कि यह तो शुरुआत भर है, जल्द ही अरपा के दोनों तटों पर मौजूद चिन्हित सभी मकानों को इसी तरह तोड़ा जाएगा, जिसके पहले सभी विस्थापितों को सरकंडा के अशोक नगर स्थित नए अटल आवास में शिफ्ट किया जाएगा।

23 Comments

  1. Leah

    July 11, 2020 at 8:53 am

    Hmm is anyone else experiencing problems with the pictures on this blog loading?
    I’m trying to find out if its a problem on my end or if it’s the blog.
    Any suggestions would be greatly appreciated.

    Reply

  2. full spectrum cbd oil

    July 18, 2020 at 4:43 am

    I’m the co-founder of JustCBD label (justcbdstore.com) and am planning to expand my wholesale side of business. I am hoping someone at targetdomain give me some advice ! I considered that the most ideal way to accomplish this would be to talk to vape companies and cbd stores. I was hoping if anybody at all could suggest a dependable website where I can get UK Vape Shop Database I am presently examining creativebeartech.com, theeliquidboutique.co.uk and wowitloveithaveit.com. Unsure which one would be the most suitable option and would appreciate any assistance on this. Or would it be much simpler for me to scrape my own leads? Ideas?

    Reply

  3. ликвидация ООО

    July 22, 2020 at 10:29 am

    Проведем официальную процедуру и это процедура банкротство юридических лиц тема знакома каждому директору фирмы

    Reply

  4. Umut Alpaslan

    July 23, 2020 at 2:59 am

    Excellent post! We will be linking to this great article on our site. Keep up the great writing.

    Reply

  5. kratom wholesale

    July 23, 2020 at 8:20 pm

    You have made some decent points there. I looked on the internet to find out more about the issue and found most people will go along with your views on this site.

    Reply

  6. Ria Fahrenwald

    July 25, 2020 at 6:11 am

    Way cool! Some very valid points! I appreciate you penning this article plus the rest of the website is extremely good.

    Reply

  7. Tribe Of Dads

    July 25, 2020 at 10:42 am

    Next time I read a blog, Hopefully it won’t disappoint me just as much as this one. I mean, I know it was my choice to read, but I really thought you would have something useful to say. All I hear is a bunch of complaining about something you could fix if you were not too busy searching for attention.

    Reply

  8. Yago Mattress

    July 26, 2020 at 3:21 am

    Oh my goodness! Awesome article dude! Thanks, However I am experiencing problems with your RSS. I don’t understand why I am unable to join it. Is there anyone else having similar RSS issues? Anyone that knows the solution can you kindly respond? Thanks!!

    Reply

  9. Trevor Tynes

    July 26, 2020 at 6:59 am

    Good post. I will be dealing with a few of these issues as well..

    Reply

  10. SEO Consult

    July 27, 2020 at 3:34 am

    Hello there, There’s no doubt that your website could be having web browser compatibility problems. Whenever I take a look at your site in Safari, it looks fine however, if opening in Internet Explorer, it’s got some overlapping issues. I simply wanted to give you a quick heads up! Apart from that, excellent site!

    Reply

  11. Free Reverse Phone Number Lookup

    July 27, 2020 at 12:48 pm

    Spot on with this write-up, I truly feel this site needs a lot more attention. I’ll probably be returning to read through more, thanks for the advice!

    Reply

  12. Foot Ball

    July 28, 2020 at 7:44 am

    bookmarked!!, I really like your web site!

    Reply

  13. Joana Vaiou

    July 29, 2020 at 11:20 am

    Spot on with this write-up, I honestly think this website needs much more attention. I’ll probably be returning to see more, thanks for the information!

    Reply

  14. 1st Counsel

    July 30, 2020 at 5:48 am

    An interesting discussion is definitely worth comment. I do believe that you ought to publish more on this topic, it may not be a taboo matter but typically people do not speak about such topics. To the next! Best wishes!!

    Reply

  15. Branch Right

    July 30, 2020 at 7:05 am

    This site was… how do you say it? Relevant!! Finally I have found something that helped me. Thank you!

    Reply

  16. Fat Fish

    August 1, 2020 at 9:45 am

    Howdy! I simply wish to give you a big thumbs up for your excellent information you have got here on this post. I’ll be returning to your web site for more soon.

    Reply

  17. editing videos for Facebook

    August 1, 2020 at 11:11 pm

    You’ve made some decent points there. I checked on the internet for more info about the issue and found most people will go along with your views on this web site.

    Reply

  18. Lawncare Salem

    August 2, 2020 at 7:24 pm

    There’s certainly a great deal to learn about this topic. I like all of the points you have made.

    Reply

  19. sim so dep

    August 2, 2020 at 8:47 pm

    Good article! We will be linking to this great post on our website. Keep up the great writing.

    Reply

  20. Made In Turkey Tours

    August 4, 2020 at 10:02 am

    I blog often and I seriously appreciate your content. The article has truly peaked my interest. I will bookmark your site and keep checking for new information about once a week. I subscribed to your Feed too.

    Reply

  21. Ideal Fix

    August 4, 2020 at 9:32 pm

    Having read this I thought it was rather informative. I appreciate you taking the time and energy to put this informative article together. I once again find myself spending a lot of time both reading and commenting. But so what, it was still worth it!

    Reply

  22. Mt Drain

    August 4, 2020 at 10:24 pm

    After I initially left a comment I seem to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and now each time a comment is added I receive four emails with the exact same comment. Perhaps there is a way you can remove me from that service? Thank you!

    Reply

  23. Mt Drain

    August 6, 2020 at 7:25 pm

    I used to be able to find good advice from your content.

    Reply